Personal-branding
In de Imago-opleiding leren we je hoe je het uiterlijk van de klant zó adviseert, dat het past bij het innerlijk van je klant. Dit noemen we ook wel personal-branding. Je bekijkt jezelf als een merk en zet een duidelijk plaatje weg wie je bent en waar je voor staat. Dit is een stuk verdieping in de opleiding waarmee je klanten écht aan je bindt. Hier heb je ervaring en mensenkennis voor nodig, maar vooral de tools die we je aanleren in de opleiding.
Imagoadvies
Om je te laten zien wat een imagoadvies in kan houden volgt hier een praktijkvoorbeeld:
Enige tijd geleden stond ik voor een groep van 20 juristen. De leidinggevende had mij gevraagd deze training te verzorgen omdat de uitstraling van de medewerkers ver achterbleef bij wat de organisatie beoogde.
Je kunt je voorstellen: Het is ’s ochtends vroeg half 9. Ik sta voor de groep. 20 mensen zitten in een hoefijzervorm voor me. Allen vol verwachting naar mij kijkend.
De materialen die je draagt zeggen iets over jou
Ik observeer de groep en wat zie ik? De helft van de groep bestaat uit vrouwen, waarvan 1 dame gekleed in een fluwelen jasje, de rest in shirts, blouses en vestjes. De mannen, waarvan enkelen gekleed in een jasje, de anderen in een trui of overhemd. Ik weet dat ze zich tijdens hun werk ook zo kleden, omdat ik ze vooraf gevraagd heb in werkkleding op de training te verschijnen.
Ik loop naar een vrouw die zich vandaag gekleed heeft in een vestje en leg mijn hand op de wollige, zachte stof op haar schouder. Ik zeg niets, draai me om en vervolgens loop ik naar een man in een colbert, leg mijn hand op zijn schouder en voel de koele, gladde stof onder mijn vingers…
‘Wat gebeurt er nu?’ vraag ik aan de groep terwijl ik de gladde stof van het colbert nog onder mijn handen voel. Daarop schatert de groep het uit! Ja, grappig! Er wordt regelmatig gelachen in de training, dat is goed voor de stemming.
Mijn vraag was blijkbaar niet specifiek genoeg… Ik formuleer opnieuw: wat voor verschil in beleving denken jullie dat ik ervaar als ik de gladgeweven stof van het colbert voel of de wollige stof van het vestje?
Al gauw kwamen allerlei antwoorden, waardoor inzicht ontstond in het verschil in uitstraling tussen de twee materialen.
Degene die een wollige stof draagt associëren we met:
zachtaardig
vriendelijk
vrije tijd
lager kennisniveau
veel grip op iemand kunnen krijgen
Degene die een gladde stof draagt associëren we met:
zakelijk
rechtlijnig
hoger kennisniveau
deskundig
zelfstandig
De eigenschappen van de stof worden dus op jou ‘geplakt’!
De stofkeuze is maar één klein voorbeeld van wat je leert in de imago opleiding Het voorbeeld dat ik hierboven gegeven heb, duurde maar een paar minuten (de training duurde de hele dag). Er zijn dus veel meer aspecten waar je rekening mee houdt bij een imago-advies.
In het praktijkvoorbeeld dat ik hierboven noemde heb ik vooraf met de leidinggevende de drie kernwaarden van de organisatie geformuleerd. Tijdens de training ontwikkelden de medewerkers een plan om de kernwaarden in hun kleding tot uiting te brengen.
Wil je ook anderen helpen met de juiste uitstraling? Of meer weten over jouw mogelijkheden bij De Stijlacademie? We helpen je graag verder. Laat een berichtje achter via info@destijlacademie.nl of bel ons: Irma 06 23087446 of Marijke 06 41919596
In welke materialen voel jij je het prettigst? Gladde of juist aaibare stoffen? Wij zijn benieuwd naar jouw mening, deel deze gerust hieronder!
Wat een leuk artikel! Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar onbewust kun je door middel van je kleding dus iets uitstralen wat je eigenlijk niet wil. Goede insight, het laat je nadenken over je kledingkeuze en “dwingt” je als het ware een keuze te maken in het imago wat je wil overbrengen. Goed geschreven!
Dank voor de mooie reactie! Je kunt kleding bewust inzetten om te laten zien wie je bent en je doelen te bereiken. Zo is er de directeur van een groot aannemingsbedrijf die in pak bij Woningcorporaties vergadert en vervolgens naar de bouwlocatie gaat zonder jasje, zonder das en met opgerolde mouwen. Een opgerolde mouw zegt: ‘ik ben een aanpakker, we gaan aan de slag!’. Zeker de moeite waard om je ’s morgens af te vragen welke afspraken je die dag hebt en daarbij bewust je kleding te kiezen. Veel succes!