Houd je ook zo van vakantie?
Wij wel hoor, vraag ons mee uit en we zijn met een natte vinger te lijmen. Heerlijk om nieuwe indrukken op te doen! Winkelen in Barcelona of een museum in Parijs? We duiken in onze garderobe en binnen no-time hebben wij ons koffertje gepakt en kunnen we op pad.
Veel klanten vinden koffers pakken lastig en nemen altijd te veel kleding mee
Als dat zo is, dan is de kans groot dat de garderobe wel wat aandacht kan gebruiken. Want wanneer je klant een goed samengestelde garderobe heeft dan is koffers pakken een peulenschil en heeft ze altijd volop combinatiemogelijkheden met maar een paar kledingstukken.
Lees hoe leuk het is om een garderobecheck te doen bij een klant!
Zo doen wij dat:
1. Is de garderobe ‘ready to wear’?
Zijn alle kledingstukken in de kast ‘ready to wear’? Gisteren heeft Marijke een garderobecheck aan huis gedaan. Dan komt ze in je kast kijken en ruimt ze lekker op. Als eerste gaan alle kledingstukken die niet passen bij het seizoen, die niet in de juiste maat zijn en waarvan zomen loshangen of ritsen kapot zijn uit de kast.
In de kast van de klant hangt alleen de kleding die zij nu past, die schoon is, die graag gedragen wordt en waar de klant zich fijn in voelt. Opruimen dus! Dat geeft overzicht in de kast en rust in het hoofd. Dan raakt je klant ook de frustratie kwijt om steeds dat jurkje tegen te komen waar ze in paste toen ze was afgevallen, maar dat inmiddels (weer) een maat te klein is.
2. Is de kledingkast goed georganiseerd?
Liggen de truien netjes op stapeltjes? De jasjes op gevormde hangers? (Gooi de hangertjes van de stomerij meteen maar weg). Hangt de kleding op kleur? Kan de klant zich bijna in het donker aankleden omdat ze weet dat elk kledingstuk zijn vaste plekje heeft? Heeft ze een mandje met riemen of hangen ze netjes op? Heeft ze een schoenenkast die overzichtelijk is opgeruimd?
3. Welk imago straalt je klant uit met haar kleding?
Heeft ze goed nagedacht over de kledingstijl die bij haar past? Of kan ze daarin nog een advies gebruiken? We zullen je een voorbeeld geven. Laatst gingen wij samen winkelen toen Irma kobaltblauwe, korte laarsjes paste. Ik (Marijke) riep meteen uit: ‘dat zijn échte Irma-laarsjes!’. Wat maakt nu dat dit bij haar past en laat zien wie ze is?
Heeft de klant allerlei verschillende soorten kleding in haar kast van kant en bloemetjes tot stoere bikerboots? Bespreek met je klant wat ze uit wilt stralen.
4. Past de kleding bij haar levensstijl?
Het liefst draagt Marijke elke dag een mooie jurk met hoge hakken. Maar is dat praktisch in een huishouden met een hond, als koken haar hobby is of als ze een hele dag gaat personal shoppen met een klant? Nou, nee! Als Imagostyliste kijk je naar de kast van een ander en bespreek je of je klant volop kleding heeft die past bij al haar activiteiten. Het power-jasje voor de zakelijke afspraak, de jurk als ze uit eten gaat en de pareo, bikini en slippers (op elkaar afgestemd) voor het strand?
5. Winkelen met een boodschappenlijstje?
Na een garderobechek is de kast helemaal opgeruimd en goed georganiseerd. Dan gaan we inventariseren welke kleding de klant heeft en welke combinaties ze met de huidige kledingstukken kan maken. Al doende komen we er dan achter dat ze bijvoorbeeld nog een roomwit blousje mist, een aqua vestje of een grijze broek. We schrijven op wat ze nodig heeft en gaan personal shoppen met haar lijstje!
• In alle voorbeelden is de klant met ‘haar’ aangeduid. Dit komt ook het meest voor.
In de opleidingen Kledingstylist en Imagostylist leer je nog veel meer over het samenstellen van een garderobe die werkt! Je leert ook hoe je een garderobecheck aan huis organiseert, welke materialen je hiervoor nodig hebt en nog veel meer.
Heb je interesse in onze opleidingen, neem dan contact op!
Wil je laten weten wat je van ons blog vindt? Of heb je vragen over jouw garderobe? Wij vinden het leuk als je reageert!