Verkoopster of kledingstylist?
“Ik ben ook stylist” zei een verkoopster laatst tegen mijn klant waarmee ik aan het shoppen was. Waarop mijn klant antwoordde: “Oh, heb je dan een opleiding bij De Stijlacademie gevolgd?”
“Ik heb al 30 jaar ervaring, mevrouw” zei de verkoopster.
Wanneer je als kleding– of imagostylist gaat winkelen met een klant, kom je weleens verkoopsters tegen die een andere blik hebben op kleur en stijl dan een echte kleding- of imagostylist.
Een klant wil advies
Mijn klant was uit eigen beweging naar mij toegekomen omdat ze moeite heeft met het vinden van kleding die bij haar past. Dan probeer ik uit te zoeken waar haar ‘probleem’ zit, wat ze anders wil en waar ze tegenaan loopt. Samen bekijken wij voor de spiegel haar lichaamsbouw en benoem ik haar mooie punten want zij ziet alleen haar minpunten. Ik leg haar uit hoe zij met de juiste belijning en vorm in kleding weer harmonie creëert in haar uiterlijk.
Haar kledingkast
Samen bekijken we de inhoud van haar kledingkast om te ontdekken welke kledingstukken wel en niet voor haar werken. En wat is haar stijl? De kast van mijn kant hing vol moderne kleding, aangeprezen door verkoopsters die voor haar de benen uit het lijf liepen en de hipste combinaties aan haar voorlegden. Van alles werd uit de rekken gehaald om haar zo leuk mogelijk aan te kleden.
Maar die dikke billen bleven opvallen, haar smalle schouders bleven iel en haar benen leken nog korter dan ze al waren. “Ja mevrouw, dat heeft u nou eenmaal, niemand is perfect”, was het goedbedoelde advies in de winkel. Dus ging mijn klant weer met het verkeerde jurkje en jasje naar huis.
Een verkoopster met ervaring is nog geen kledingstylist!
Verkoopsters zijn prima modestylistes, maar hun uitgangspunt is de kleding en niét de klant. Heel begrijpelijk, want iedere verkoop brengt geld in het laatje. Zij zijn professionals in het samenstellen van de leukste combinaties (daar kunnen wij nog wat van leren) het zijn oprechte kledingadviseurs die klanten verleiden tot een leuke aankoop!
Vaak hebben deze fashionstylisten door jarenlange ervaring wel kijk gekregen op wat iemand langer maakt, slanker of voller. En toch is er een nog een groot gebied waar zij zich nog meer in zouden kunnen ontwikkelen: persoonlijke aandacht voor de unieke klant.
Persoonlijke aandacht
Er is steeds meer vraag naar echt persoonlijke aandacht, terwijl winkels gefocust zijn op de ‘beleving’ in hun winkel. Uiteraard is dat een belangrijk punt, de sfeer die een winkel uitstraalt. Een vriendelijke lach of een kopje koffie aanbieden is niét de persoonlijke aandacht die wij hier bedoelen, wij hebben het hier over persoonlijke aandacht voor het ‘probleem’ van de klant.
‘Probleem’ zou je hier ook kunnen vervangen door ‘silhouet’.
Het gaat om je vorm, niet om je maat!
Het figuur van mijn klant was door het verstrijken der jaren veranderd. De verdeling tussen haar onder- en bovenlichaam was niet meer evenredig en ze vond het steeds lastiger worden de juiste kleding te vinden. Hier heeft overigens zo’n 75% van de vrouwen last van!
Toen ze haar teleurstelling van het veranderen van haar lichaam had opgegeven accepteerde ze haar lichaam zoals het was, maar had ze ook de hoop opgegeven van het vinden van geschikte kleding. En zo veranderde haar silhouet in een probleem.
Kledingstylistes, imagostylistes en kledingadviseurs
Het is het vak van kledingstylistes/imagostylistes en verkoopsters/kledingadviseurs om hier hulp te bieden. Wanneer de verkoopster precies weet welke belijning en vorm de klant nodig heeft zal ze de klant doen verbazen over het effect van het kledingstuk op het lichaam en de uitstraling. Ook zonder dat de klant haar dilemma benoemt, zou ze toch de juiste kledingstukken aangereikt moet krijgen.
Inzicht krijgen is te leren
Er zijn genoeg verkoopsters die hier een redelijk goede kijk op hebben, maar nog meer die dit inzicht missen. Regelmatig lopen Marijke en ik hier tegenaan in de betere kledingwinkels. Wij zorgen er met De Stijlacademie juist voor dat verkoopsters en verkopers nog beter te worden in hun vak!
Winkels die werken met opgeleide professionals die met persoonlijke adviezen de klant echt verrijken, hebben fans voor het leven!
In de context van dit blog zijn deze aspecten te lang om verder te behandelen, maar wil je hierover met ons in gesprek dan ben je altijd welkom!
En wat is jouw ervaring in winkels? Zijn de adviezen die je krijgt er op gericht om jouw lichaam een mooie vorm te geven? Wij zijn benieuwd naar de reacties hieronder!